Followers

MAKLUMAN! MAKLUMAN! MAKLUMAN!

Untuk makluman semua yang masih sudi membaca blog Cik Rimau, mulai 26 Ogos 2013 ni Cik Rimau akan mula post entri novel hasil tulisan arwah adik. Ada sesetengahnya dah siap ditulis. Ada jugak yang baru siap separuh jalan. InsyaAllah Cik Rimau akan cuba habiskan novel-novel yang tertangguh tu. (Ada sesetengah novel ditulisnya hasil idea Cik Rimau. So, maybe boleh tolong sambung.) Harap korang enjoy. Kalau ada sebarang kritikan dan komen untuk penambahbaikan amatlah dialu-alukan. :-)

10 Januari 2013

Marah Jadi Sayang? Salah! Marah Jadi Benci...

Assalamualaikum dan selamat malam semua.. :p


Sebelum mula membebel malam ni, nak tanya korang dulu la kan.. Pernah tak dalam hidup korang, korang terpaksa berdepan / berkomunikasi dengan seseorang yang sangat menjengkelkan? Seseorang yang korang rasa tak boleh nak pandang muka dia or tak boleh nak dengar suara dia? And yang paling teruk, korang baru bercakap dengan dia sepatah dua, korang rasa macam nak mengamuk je. Darah macam nak mendidih je. Pendek kata, memang tak boleh nak hadap or cakap dengan dia la.


Pernah tak? Hurmmm... Mungkin ada yang pernah, mungkin ada yang tak. Aku? Of course pernah and SEDANG berdepan dengan situasi ni. Sangat menyesakkan otak okeh! Tak tau nak cari jalan keluar dari masalah ni. Stress!!! Bukan tak cuba untuk mengelak dari berkomunikasi dari dia yang menyesakkan otak ni. Dah cuba banyak kali. Tapi still tak boleh nak kawal rasa nak melawan bila bercakap dengan orang macam ni. Menjengkelkan. 


Siapa dia yang dimaksudkan tu, tak perlu aku nyatakan kat sini. Cukup kalau aku katakan yang dia ni ada potensi untuk buat semua orang pendek umur. Yerla kan... Kalau dah setiap hari buat orang rasa nak karate dia, tak ke datang penyakit nanti kalau dah asyik stress je. Huhu. Yer aku tau, semua orang ada kelemahan and kelebihan masing-masing. Aku pun ada banyak kelemahan. Aku sedar kadang-kadang ada kata-kata aku yang boleh buat orang sekitar aku tersinggung. Biasa la kan kalau kadang-kadang bergurau terlebih sikit. Hehe. Tapi aku takde la pulak sengaja cuba sakitkan hati orang lain tanpa sebab munasabah. Itu mental namanya. Huhu.


Berbalik pada orang yang menjengkelkan ni, dia selalu sangat mengeluarkan kata-kata yang boleh membuatkan orang marah. Selalu sangat tanya or suruh orang buat benda yang sama berulang kali sampai orang naik bosan. Bila kita jawab, dia marah kita balik. Actually, dia tak marah secara direct la. Dia just tunjuk muka tak puas hati selalunya. Dia selalu tanya aku soalan. So, aku jawab la kan. Tapi bila kita jawab, dia akan cuba nak bangkang, persoalkan semula jawapan aku  or ulang semula apa yang dia cakap sebelum tu


Aku menjawab bukan untuk tunjuk pandai. Aku just nak bagi dia faham and terangkan apa yang dia tak tau. Tapi dia macam tak boleh nak terima pulak. Asyik ulang benda yang sama walaupun dah berulang kali orang terang kat dia. Senang citer, dia ni macam TAK FAHAM BAHASA dalam bahasa kasarnya. Kalau berbalas cakap dengan dia ni, confirm aku yang akan sakit hati akhirnya. Dia macam tak nak kalah. Mesti dia yang akan jadi orang terakhir yang bercakap. Selagi kita balas (bagi penjelasan yang sememangnya ada fakta yang tepat), dia akan tetap jawab balik sampai kita fed up and angguk setuju je dengan apa yang dia cakap. Gerammmmmm...



Nota Cik Rimau : Hope diberikan kesabaran yang lebih tinggi. Takut rasa geram, sakit hati and menyampah ni lama-lama boleh menimbulkan rasa benci pulak. Cik Rimau susah nak benci orang. Tapi sekali da ada rasa tu, mungkin susah nak hilangkan. Haissshh.. Tolong jangan timbulkan rasa tu dalam hati ni.. Huhu..

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...