Followers

MAKLUMAN! MAKLUMAN! MAKLUMAN!

Untuk makluman semua yang masih sudi membaca blog Cik Rimau, mulai 26 Ogos 2013 ni Cik Rimau akan mula post entri novel hasil tulisan arwah adik. Ada sesetengahnya dah siap ditulis. Ada jugak yang baru siap separuh jalan. InsyaAllah Cik Rimau akan cuba habiskan novel-novel yang tertangguh tu. (Ada sesetengah novel ditulisnya hasil idea Cik Rimau. So, maybe boleh tolong sambung.) Harap korang enjoy. Kalau ada sebarang kritikan dan komen untuk penambahbaikan amatlah dialu-alukan. :-)

15 Oktober 2015

Di Sampingmu [10]

“KAU biar betul, Han. Tiba-tiba je nak kahwin. Dahlah dalam masa yang singkat. Jangan cakap kau kahwin atas pilihan keluarga,” Saiful benar-benar terkejut.

“Taklah. Pilihan aku sendiri. Aku berkenan dengan dia. Tu yang aku tak nak tunggu lama-lama,” jawabnya tenang. Bibirnya yang merah mengukirkan senyuman buat sahabatnya itu.

“Siapa dia? Aku kenal ke?”

“Tak. Kau tak kenal dia. Dia anak kawan baik Papa aku. Aku jumpa dia dua minggu lepas. Sekali tengok, terus jatuh hati,” terang Adam Farhan.

“Baru kenal dua minggu? Kiranya cinta pandang pertamalah ni? Tak sangka betul aku. Kau yang workaholic ni nak kahwin,” Saiful masih belum boleh percaya.

“Aku seriuslah. Kau ni.. bila aku tak ada girlfriend, tak fikir pasal kahwin, kau bising-bising. Suruh aku cari girlfriendlah, suruh kenal dengan kawan-kawan kaulah. Macam-macam. Ni, bila aku nak kahwin, kau pulak tak percaya. Pelik betullah kau ni,” Adam Farhan menyatakan rasa tidak puas hati.

“Bukan macam tu. Aku pelik jelah. Siapa dia? Berminat betul kau dengan dia. Kenalkanlah dengan bakal abang ipar dia ni. Tak pun, jadi nombor dua.”

“Banyak cakap. Bini kau ada kat rumah! Jangan main gila,” jawab Adam Farhan tergelak. 

“Minggu ni dia balik. Nanti aku kenalkan.”

Saiful mengangguk. Ingin benar dia melihat bakal isteri Adam Farhan. Bagaimana seorang lelaki yang telah mengunci hatinya buat lima tahun lamanya boleh berubah dengan hanya beberapa kali berjumpa. Pasti gadis itu cantik. Mungkin juga gadis itu seperti Diana.

“Han.. aku nak tanya sikit, boleh?” tanya Saiful.

“Hmm.. tanyalah,” Adam Farhan yang tadinya mula menyambung kerja, terhenti kembali.

“Bakal isteri kau ni.. ada ciri-ciri macam Farah Diana ke? Eh, kau janganlah marah,” katanya apabila melihat Adam Farhan merenung ke arahnya.

“Dia dengan Diana orang yang berbeza. Sikit pun tak ada persamaan. Dia cantik, bijak, dia sopan. Paling penting, dia hormat family aku and pandai masak. Kalau Diana, dia different. Boyish. Nama dia Adelia. Adelia Qaisara binti Ahmad Aminuddin,” Ameer Farhan menerangkan perkara sebenar.

“Aku ingatkan ada persamaan. Yelah, tiba-tiba kau ajak dia kahwin. Padahal baru kenal. Dia belajar lagi eh?”

“Ha’ah. Baru dua puluh tahun umur dia. Muda lagi. Dia belajar kat Ipoh. Dekat Politeknik Ungku Omar.”

“Eh, itukan tempat kita buat renovation tu? Eh, senanglah macam tu. Bila kau ada dekat Ipoh, boleh kau jenguk bini kau. Mudanya!”

Adam Farhan mengangguk.

“Paling ironi, dialah budak yang tertumpahkan air kat baju aku that day.”

Saiful ternganga. Malang sekali dia belum pernah melihat wajah gadis itu.




ADELIA QAISARA memasukkan telefon bimbit ke dalam beg. Sebentar saja lagi, dia akan pulang ke Kuala Lumpur. Menunggu bakal tunangnya menjemput dia dan rakan-rakannya. Hannah, Annur dan Nadhira telah mendapat kebenaran daripada keluarga masing-masing untuk menghabiskan cuti bersama Adelia Qaisara. Dan yang paling penting sekali, mereka akan menghadiri majlis pertunangan Adelia Qaisara dengan Adam Farhan.

“Aku pulak yang nervous,” ujar Annur, sambil menyelak langsir tingkap. Panjang sahaja lehernya, mencari bayang lelaki itu.

Handsome tak?” tanya Hannah.

“Tak. Dah tua. Rambut dah gugur. Kulit pun dah ada yang berkedut,” jawab Adelia Qaisara selamba.

“Kau ni biar betul. Tak percayalah aku,” balas Hannah kembali.

“Asyik tanya je. Malas nak jawab,” Adelia Qaisara menggelongsor duduk di sofa.

“Eh, future husband kau naik kereta apa?” tanya Nadhira tiba-tiba.

“Entah, tak pasti. Kenapa?”

“Tu.. ada BMW warna biru berhenti kat depan. Tengoklah kejap,” panggil Annur.




Adelia Qaisara pantas berdiri. Dia berjalan ke muka pintu. Seorang lelaki tinggi lampai keluar dari kereta tersebut. Kaca mata hitam setia melekat pada batang hidungnya. Hari ini dia nampak segak dengan jaket hitam yang dizip separuh, menampakkan sehelai t-shirt putih tanpa kolar di dalamnya. Dia mengenakan sehelai seluar jeans yang juga bewarna hitam dengan sepasang sneakers putih. Dia juga memakai bangle kulit berwarna hitam di pergelangan tangan kanannya. Dia ingin mengeluarkan telefon bimbit, tetapi terhenti di saat terpandangkan wajah Adelia Qaisara. Dia melambai seraya tersenyum.

“Jom. Dia dah sampai,” ajak Adelia Qaisara. Beg di meja dicapai, lalu disangkutkan ke bahu. Beg yang sederhana besar dijinjing dengan tangan kiri.

“Itu ke? Sebijik macam mamat Korea. Handsomenya!” Hannah cuba mengawal nada suaranya. Bimbang didengari Adam Farhan.

“Jangan banyak cakap. Jom,” ajaknya lagi, tergelak.

Nadhira yang terakhir keluar mengunci pintu rumah dan pagar. Adam Farhan membuka boot kereta dan mengambil beg dari tangan Adelia Qaisara. Setelah semua beg sudah berada dalam boot, kereta itu mula meninggalkan kawasan perumahan itu.

“Mak Adelia ada call?” soal Adam Farhan, cuba membunuh kesunyian yang baru tercipta.

“Ada. Mak kata esok kena pergi tempah baju. Lepas tu, beli hantaran. Majlis tu weekend depan, kan?” jawab Adelia Qaisara sopan.

“Ha’ah. Esok pagi saya ambil Adelia. Nak beli cincin nikah sekali. Mama saya dengan mak Adelia cakap nak biar kita sendiri yang pilih,” ujar lelaki itu. Sesekali, matanya dilarikan pada wajah yang tenang itu.

Adelia Qaisara mengangguk. Saat ini, dia sudah mula berasa gementar. Dia berharap agar sinar bahagia itu miliknya. Adam Farhan merupakan seorang lelaki yang baik.




“EH, Sara. Best tak nak kahwin ni?” tanya Nadhira.

“Entahlah. Aku nervous. Tak terfikir nak kahwin awal. Tapi, jodoh semua tu di tangan Allah. Aku redha je. Dia pun baik,” jawab Adelia Qaisara.

Malam itu, mereka tidur di bilik tetamu. Ada sebuah katil bersaiz king. Cukup untuk memuatkan keempat-empat mereka.

“Tapi kan.. handsome habis bakal husband kau tu. Kalau aku, tak ada aku nak fikir-fikir. Aku terima je,” celah Hannah.

“Hisyyy! Hannah ni! Tak habis-habis dengan handsome. Aku bagitau Fadlin nanti, baru tahu,” marah Annur.

Hannah hanya ketawa.

“Aku memuji kesempurnaan Maha Pencipta!” tukasnya, masih ketawa.

“Dah, dah. Tidur. Esok nak bangun awal. Berjalan sehari,” tegur Adelia Qaisara.



“ANNUR! Hannah! Dhira!” jerit Adelia Qaisara. Dia sendirian di padang itu, tanpa mereka. Air mata Adelia Qaisara mengalir. Ketika dia berlari-lari, dia tersadung batu, lalu terjatuh.

“Awak tak apa-apa?” tanya satu suara.

Di depannya berdiri seorang lelaki. Adelia Qaisara yang masih tunduk tidak mampu mengangkat kepala. Dia menangis di saat terlihatkan darah yang mengalir dari lutut dan tapak tangannya. Lelaki itu tunduk di hadapan Adelia Qaisara dan tersenyum.

Adelia Qaisara terjaga. Jam menunjukkan pukul dua pagi. Ya Allah, itukah tandanya dia memang jodohku? Adelia Qaisara bangun menuju ke bilik air. Kini, dia sudah yakin dengan pilihannya.




PAGI itu, mereka ke Mid Valley. Rakan-rakan Adelia Qaisara turut serta. Membantu memilih barangan untuk dijadikan hantaran. Mereka sudah selesai dengan urusan pakaian. Tema pertunangan mereka pink dan putih.

“Kami nak tiga bentuk cincin. Dua bentuk emas putih untuk perempuan, satu bentuk untuk lelaki daripada perak. Kalau boleh, cincin perak tu nak design yang lebih kurang sama dengan salah satu daripada cincin white gold tu. Boleh tak?” tanya Adam Farhan sewaktu mereka singgah di kedai emas yang mereka singgah.

“Mau bertunang ka kahwin?” tanya lelaki yang berbangsa Cina itu.

“Dua-dua. Kalau cincin bertunang, saya prefer cincin belah rotanlah,” jawab Adelia Qaisara.

Lelaki itu mengangguk. Dia membuka peti kacanya dan membelek-belek cincin yang sesuai. Dia memanggil pembantunya dan bercakap sesuatu. Pembantunya masuk ke dalam sebuah bilik dan keluar dengan tiga buah kotak.

“Ini untuk kahwin punya cincin,” sebentuk cincin emas putih yang bertatahkan tiga biji berlian itu diberikan kepada Adam Farhan. 

Ada sebiji berlian yang besar sedikit berada pada bahagian tengah cincin. 

“Yang ini, pun cantik juga.” Kini, sebentuk cincin dengan sebiji berlian yang bersinar juga sudah berada pada tapak tangan Adam Farhan.

Boss, saya nak tengok yang itu,” Adam Farhan menunjukkan sebentuk cincin yang ada tiga biji berlian di atasnya. “Adelia suka yang mana?” tanyanya.

“Tiga-tiga ni cantik. Kejap, test,” jawabnya. Satu demi satu cincin dicubanya. “Kalau yang ini, over sangat tak?” soalnya. Cincin yang pertama tadi tersarung kemas di jari manisnya. Dia suka akan rekaan yang itu.

“Kalau yang ini, ada tak cincin perak yang design lebih kurang dengan this one?” Adam Farhan menunjukkan cincin di jari Adelia Qaisara.

Lelaki yang mengenakan tanda nama Leong itu menghulurkan sebentuk cincin yang mempunyai tiga biji berlian di tengah-tengahnya. Adam Farhan meneliti cincin itu sebentar. Dia mengangguk.

Lastly, saya nak tengok cincin ni,” Adam Farhan menunjukkan sebentuk cincin emas putih berbatu nilam. Cincin itu nampak ringkas dengan batu nilam warna merah jambu tersusun kemas, memenuhi bahagian atas cincin itu. Nampak lebih ringan dan kecil. Disuakan pada Adelia Qaisara.

“Alaa..cincin belah rotan pun dah okay,” kata gadis itu lagi.

Just take it. Saya suka design ni. Cuba dulu, okey?”

Cantik! Cincin berbatu merah jambu itu nampak menyerlah apabila disarung pada jari manisnya.

Okay, saya ambil tiga-tiga,” Adam Farhan memberi kata putus.

Setelah membayar harga cincin, mereka masuk ke dalam pasaraya. Mencari-cari barang hantaran.

“Biasanya orang beli toiletteries. Beli perfume, persalinan, makanan, sejadah and barang-barang lain,” beritahu Hannah.

“Ha’ah la. Aku lupa kau dah bertunang. Jom.”

Mereka berjalan, mencari barang-barang lain untuk hari pertunangan Adelia Qaisara dan Adam Farhan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...