Followers

MAKLUMAN! MAKLUMAN! MAKLUMAN!

Untuk makluman semua yang masih sudi membaca blog Cik Rimau, mulai 26 Ogos 2013 ni Cik Rimau akan mula post entri novel hasil tulisan arwah adik. Ada sesetengahnya dah siap ditulis. Ada jugak yang baru siap separuh jalan. InsyaAllah Cik Rimau akan cuba habiskan novel-novel yang tertangguh tu. (Ada sesetengah novel ditulisnya hasil idea Cik Rimau. So, maybe boleh tolong sambung.) Harap korang enjoy. Kalau ada sebarang kritikan dan komen untuk penambahbaikan amatlah dialu-alukan. :-)

21 September 2015

Check Up Again

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera.. Hai u all.. (Gedik sat.. wahahaha)


Sorry pada korang yang ada singgah blog ni. Kebelakangan ni aku selalu update pasal sakit aku je kan. Haha. Saje nak share dengan korang pengalaman aku. Mana la tau nanti ada antara korang yang terkena macam aku ni. Boleh la jadikan contoh ke. Nak tanya aku apa-apa pun aku okey je. Sharing is caring kan.. :-p

So, last haritu aku update aku dah start rechallenge ubat kan. Ubat yang doktor bagi masa tu Pyridoxine (vitamin), Isoniazid (TB), Ofloxacin (antibiotik) and Ethambutol (antibiotik TB). Cuba untuk lima hari dulu kata doktor. Alhamdulillah, takde apa yang pelik jadi kat aku untuk tempoh tu. 

14.9.2015 - Pergi IPR semula. Repeat buat Liver Function Test lagi. Kali ni sampai bertukar MA yang cuba cucuk ambik darah aku. Punya la seksa dorang kalau kena time aku. Hahaha. Nasib la. Tapi aku lagi seksa sebenarnya sebab cucuk yang first tak kena urat. Sakit gila. Cucuk kali kedua pulak dah betul dah tempat sepatutnya tapi agak tersasar kot dari urat. Maka, MA kedua tu merodok la jarum tu lagi dalam. Siap alih-alih jarum lagi. Rasa nak sekeh je masa dia buat. 

Dapat je sampel darah terus ke makmal buat ujian. Result ok. Alhamdulillah. Then, nurse suruh tunggu depan bilik nombor 2. Dalam setengah jam tunggu, doktor panggil masuk. Dia tanya keadaan aku. Ada gatal-gatal ke tak. Aku cakap ok je. So, doktor cakap nak tambah satu ubat. Ethambutol tu tukar dengan Rifampicin. Isnin (21.9.2015) kena datang balik untuk cek darah lagi katanya. Aiyarkkkk.. 

Dah dapat buku appointment, terus la gerak balik ke office. Dalam pukul 11 lebih macam tu, tiba-tiba ada nombor tak dikenali call aku. Rupa-rupanya call dari Inspekstor Kesihatan / Pegawai Kesihatan Persekitaran. Katanya dapat maklumat aku ada sakit TB dari IPR. Oh okay. Katanya nak test semua orang berhampiran aku sama ada kat office or kat kat rumah. Aku jadi gelabah la. Laju je aku cakap yang IPR cakap aku tak jangkitkan kat orang lain. Then, Encik Nazmi tu explain la kat aku. Katanya, memang aku tak jangkitkan kat orang lain. Cuma sekarang ni, dia perlu buat siasatan. Dari mana sebenarnya aku dapat jangkitan ni. Mana la tau kalau-kalau ada antara orang berdekatan aku yang ada TB Pulmonari/Paru-paru tapi dorang tak sedar. So, dorang nak cegah la or bagi rawatan yang sepatutnya kat orang yang bawa jangkitan ni sebelum lebih ramai orang yang dijangkiti. Oh. Okay. Faham. Haha.

Macam-macam la dia tanya. Antaranya bilangan staff MdI KL ni ada berapa. Kerja aku macam mana. Aku selalu pergi kerja guna pengangkutan awam ke tak. Selalu berulang alik ke hospital ke tak. Soalan-soalan yang nak kenalpasti kemungkinan dari mana aku dapat jangkitan ni. Aku jawab jela dengan lurus bendulnya. Huhu. Katanya, kalau boleh dia nak bawak team datang office aku. Macam dia pernah buat kat jabatan veteran ke apa entah yang ada kat bangunan yang sama dengan office aku sekarang ni. Dia nak jalankan Mantoux Test kat semua staff office ni. Aku cakap better dia call Puan Teh untuk bincang macam mana. So, aku pun bagi jela nombor Puan Teh. Pandai-pandai la dorang nak set tarikh bila nak buat tu. And pandai-pandai la bincang sama ada nak buat kat satu floor ni je ke or satu cawangan ni. Btw, semalam Puan Teh ada tanya aku bila Encik Nazmi tu nak call. Mana la aku tau.. Huhu.. (Bos aku pulak yang tak sabar kan. Huhu.)

Nampak tak penimbang besar yang warna merah kat tepi dinding tu. Setiap kali datang sana, kena timbang berat. Tapi malu la weh. Bapak besar penimbang tu. Semua orang boleh tau berat ko. Hukhukhuk.

21.9.2015 - Pagi semalam aku pergi lagi IPR. Macam biasa ambik darah lagi untuk buat LFT. Again! Kali ni yang ambik darah MA Suhaimi lagi. Dia siap cakap, "Kesian awak ni. Sampai dah tak tau nak cucuk kat mana". Haha. Btw, kalau korang nak tau. Hanya tangan sebelah kanan je yang nampak urat nak ambik darah tu. Tangan kiri langsung tak nampak. So, every time ambik darah, of course akan ambik tempat yang sama. Kesian aku kan. Huhu. Lunyai ar tangan kanan aku. First dia cucuk tak kena urat. Then, dia cakap kalau kali kedua cucuk tak kena gak dia surrender. HAHAHAHA. Nasib la kali kedua tu berjaya.

Tada!!!! Inilah dia result darah aku. Normal betul tu. Huhu.

Result darah 21.9.2015. Bacaan ALTI normal walaupun dah start ubat baru. OK la tu kan. 

Dapat je result terus tunggu giliran nak jumpa doktor kat luar bilik nombor 2. Tapi biasa la. Pukul 10 pagi and ke atas orang memang ramai la. Lagi pun, setiap hari Isnin, ada klinik TB and klinik pemindahan paru-paru. So, memang tak hairan la kalau jumlah pesakit yang datang agak ramai setiap hari Isnin. Maka, terpaksa la menunggu sambil berdiri. Tempat duduk penuh. Agak lama tunggu, keluar nurse dari bilik 2 bawak dua sampul besar yang ada result x-ray / medical record aku and sorang lagi pesakit lain. Nurse panggil aku and sorang lelaki tu suruh kitorang pergi ke bilik sebelah belakang yang berdekatan dengan bilik rawatan. Agak suspens jugak masa tu. Yerla kan. Tetibe kena tukar bilik. Lagipun, setau aku la, bilik-bilik sebelah dalam tu bilik-bilik pakar. Huhu.

Tak lama pastu kitorang berdua dipanggil masuk serentak. Aku dengan doktor perempuan berbangsa Cina. Yang laki sorang tu dengan doktor perempuan Melayu. Sementara tunggu doktor aku tu tengok fail aku, aku saja curi-curi dengar apa doktor sorang lagi tu cakap kat laki yang masuk sekali dengan aku. Aku dengar doktor cakap, dia dah bebas dari kuman TB (jelesnya!!!). So, dia dah tak perlu makan ubat dah. Then, doktor suruh dia berhenti merokok. Siap offer join klinik merokok dorang lagi. Kih kih kih. Pastu, doktor tu terangkan pasal x-ray laki tu. Sebab kat gambar x-ray paru-paru laki tu, ada banyak tompokan. Tapi doktor cakap tu tak merujuk pada kuman TB. In case lepas ni dia batuk-batuk balik, loya-loya, lemah badan, dia kena datang semula. Ada dua kemungkinan. Sama ada dia kena TB semula or tompokan tu berkemungkinan kanser. Aku yang dengar ni pulak jadi takut. Wow.. Parah jugak tu. (Menyibuk je nak tau result orang lain kan.. Hahaha)

Doktor Fong (suka aku je pendekkan nama dia kan) start tanya condition aku. Ada apa-apa masalah tak sepanjang rechallenge ubat. Aku pun bagitau la yang awal-awal tu aku rasa gatal gila-gila. Tapi sekarang dah takde sangat. Dia tanya lagi kalau-kalau ada kesan lain. Antaranya, ada tak ulser dalam mulut, ulser kat kemaluan or bibir jadi kering. Aku jawab semua tu takde. Tapi aku mintak dia bagi ubat tahan gatal. Persediaan je. Mana tau kalau aku jaga kaunter tiba-tiba diserang kegatalan terlampau tu, tak ke macam beruk je aku nanti depan pelanggan. Huhu.

Doktor cakap ok. Then, dia cakap hati aku betul-betul dah ok. Makan ubat baru pun bacaan normal. So, maknanya ubat baru tu sesuai dengan badan aku. Dia cakap akan tukar satu ubat lain untuk seminggu ni. Isnin (28.9.2015) kena datang balik sebab dia nak tengok keadaan aku. Kalau katakan dah takde gatal-gatal, katanya akan start ubat secara menyeluruh. Aku tak faham apa maksud dia. Hahaha. Tapi yang aku tau, ubat Ofloxacin tukar balik dengan ubat Ethambutol. Dia punya pahit, rasa nak buang je weh. Ubat ni jenis cepat larut. Masuk je dalam mulut, automatik mencair. Bayangkan jela tahap pahit tu. Tiga bijik pulak tu kena telan sehari. Dah la saiz agak besar. Kalau boleh telan sekali je untuk tiga bijik tu, dah lama aku buat weh. Erggghhhhhh.. 

Stok ubat untuk seminggu. Boringgggg...

So, itu la ubat yang perlu dicuba untuk seminggu ni. Dok cuba jela weh. Macam bahan eksperimen dah kan. Huwaaaaaa.. Isnin ni mai balik yer. Cucuk lagi. Hope bacaan ok. Penat dah ulang alik ke sana. Huhu. Kalau kata ubat kali ni takde problem, maknanya jarak untuk appoinment doktor tu takde la kerap sangat macam sekarang ni. Lagi satu aku perasan, sejak aku keluar wad tu la. Setiap kali aku ke sana, yang jumpa aku semua doktor pakar gred tinggi. Mesti sebab aku ni ada sejarah hati rosak sebab ubat tu kan.. Wakakaka..



Nota Cik Rimau : Okey la. Nak sambung kerja ni. Saja curi masa update sikit. Kalau kat rumah kang, memang malas dah nak on pc. Busy nak kemas rumah and masak untuk my bro. Huhu. Jumpa lagi. :-p

1 ulasan:

Unknown berkata...

Salam.

Kami dari Novel Plus berminat dengan karya novel arwah adik cik dan mahu menyiarkannya secara digital dalam aplikasi kami, boleh hubungi saya di alin@novelplus.co untuk kita berbincang lebih lanjut.

Terima kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...