Followers

MAKLUMAN! MAKLUMAN! MAKLUMAN!

Untuk makluman semua yang masih sudi membaca blog Cik Rimau, mulai 26 Ogos 2013 ni Cik Rimau akan mula post entri novel hasil tulisan arwah adik. Ada sesetengahnya dah siap ditulis. Ada jugak yang baru siap separuh jalan. InsyaAllah Cik Rimau akan cuba habiskan novel-novel yang tertangguh tu. (Ada sesetengah novel ditulisnya hasil idea Cik Rimau. So, maybe boleh tolong sambung.) Harap korang enjoy. Kalau ada sebarang kritikan dan komen untuk penambahbaikan amatlah dialu-alukan. :-)

08 Ogos 2015

Disyaki Sakit TIBI....

Assalamualaikum dan selamat pagi semua... 


Harini aku nak sambung sikit pasal sakit yang aku pernah cerita sebelum ni. Ikutkan aku nak citer pasal ni semalam. Tapi tunda dulu sebab nak lepas geram kat seseorang tu. Hahaha. Btw, kalau tak ingat pasal sakit ni, korang boleh baca balik entri aku semalam and yang sebelum ni. Macam yang aku pernah citer, doktor kat Hospital Kuala Lumpur (HKL) suspek aku kena tuberculosis (TIBI). So, disebabkan tu aku dirujuk ke Institut Perubatan Respiratori (IPR) untuk rawatan / ujian / tindakan lanjut. 

So, kat sini aku sertakan sikit kronologi kes aku ni. Haha. (Poyo nak kronologi bagai..)

Penghujung 2014 - Start perasan ada macam urat tegang and keras kat bawah rahang kiri. (Takde ambik tindakan. Biar je.)

Awal Januari 2015 - Rasa urat tegang tu macam dah jadi ketulan. Tapi tak besar. Perasan masa karaoke dengan Zie. Yela, nyanyi nak yang tarik je. Sekali perasan urat tegang. Baru tau takut. Haha. (Takde tindakan. Biar lagi.)

10 Mac 2015 - Salah urat masa tidur. Tengok saiz ketulan / bengkak dah bertambah. (Biar lagi..)

29 Mei 2015 - Pergi Klinik Tanglin nak tanya pasal bengkak. Tapi sudahnya doktor bagi MC sebab demam agak tinggi and dapat antibiotik sebab doktor ingat aku kena jangkitan kuman. Dah la kena marah dengan doktor sebab biar lama bengkak tu. Huhu. (Makan ubat sampai licin tapi bengkak masih sama.)

5 Jun 2015 - Pergi Klinik Tanglin semula. Dirujuk ke Unit Otorinolaringologi (ENT), HKL sebab ubat tak berkesan and bengkak makin besar. Plus, agak sakit sikit. Doktor suspek kelenjar limpa aku bengkak. So, pergi HKL dapatkan appointment dengan doktor.

23 Jun 2015 - Appointment HKL. Doktor masukkan kamera yang bentuk tiub tu dalam hidung aku. Doktor cakap, tekak, telinga and hidung aku clear. Takde yang menyebabkan bengkak tu. Doktor ambik sampel darah untuk buat ujian. Sampel kahak hantar kat situ 26 Jun 2015. Doktor tanya aku ada tak batuk berpanjangan, hilang selera makan, berat turun mendadak or berpeluh malam. Semua tanda tu takde kat aku. Doktor suspek aku TIBI. Sebab tu dia tanya soalan tu. Siap tanya aku ada kerja kat kaunter ke tak and kat kaunter selalu tak berurusan dengan foreigner. Aku jawab memang tugas kaunter tapi sebulan 3-4 kali je and jarang la berurusan dengan foreigner.

Result ujian darah. Kawan aku yang kerja nurse cakap, result ujian ni menunjukkan memang ada jangkitan kuman dalam darah/badan aku. Tapi belum confirm lagi TIBI ke tak. Sebab tu kena buat ujian lain.

2 Julai 2015 - Buat prosedur FNAC (tak ingat singkatan apa tu). Cucuk kat bengkak ambik sampel untuk buat ujian.

Result FNAC. Kawan aku cakap, result ni menunjukkan aku NEGATIF TIBI. Sebab dia cakap bacilli tu merujuk pada kuman TIBI.

4 Ogos 2015 - Appointment HKL. Doktor cakap, berdasarkan result ujian darah, kahak and FNAC, aku disyaki kena TIBI. So, dorang refer ke IPR. Sampai kat IPR, buat saringan dulu. Then, kena bagi sampel kahak. Geli siot sinki dorang. Kotor gila. Aku ni baik hati pulak tolong cuci. Erkk.. Nak muntah. Pastu kena cucuk Tuberculin Skin Test a.k.a Mantoux test.
Surat refer ke IPR.
Result sampel kahak.
Suntikan Tuberculin. Ukuran 25mm. Ikut cakap kawan aku, orang yang takde jangkitan TIBI sepatutnya tak lebih dari saiz duit 20 sen. Tapi berdasarkan apa yang baca kat google, ukuran 5mm ke atas dah dikira positif pernah tercemar dengan kuman TIBI. Kalau aku ni 25mm, sah la pernah tercemar dengan kuman TIBI. Aiyarkkkk!!! Tapi.. Ini belum mengesahkan aku ada TIBI. Kena buat ujian darah lagi and X-ray pulak.
Nampak tu? 25mm weh. 

Isnin ni (10 Ogos 2015) kena pergi ke IPR balik. Untuk jumpa doktor and X-ray. Tak tau la apa result. Hurmmm..

Sejak aku disyaki kena TIBI ni, aku jadi rajin sikit nak cari info pasal sakit ni. Daripada apa yang aku baca, TIBI ni ada beberapa jenis. Ada yang senang berjangkit, ada yang tak. Ada TIBI Paru, Kelenjar and Tulang. Yang paling senang berjangkit biasanya TIBI paru. Boleh berjangkit melalui udara yang dicemari kuman TIBI bila pesakit tu batuk ke, bersin ke, bercakap ke. Kalau macam aku ni, aku rasa kalau betul aku kena TIBI, mungkin aku kena TIBI Kelenjar. Sebab TIBI Kelenjar biasanya akan ada ketulan/bengkak kat sekitar leher macam yang kena kat aku sekarang ni. Biasanya TIBI jenis ni tak berjangkit. TIBI tulang paling bahaya sebab boleh menyebabkan pesakit jadi lumpuh.

Boleh sembuh tak? BOLEH. Asalkan rajin makan ubat and ikut arahan doktor. Biasanya untuk rawatan, makan masa dalam enam bulan hingga satu tahun. Maknanya sakit ni bukannya sakit yang kekal. Tapi! Walaupun tak kekal, kemungkinan untuk kena berulang kali tu ada. Hoho.

Aku sebenarnya tak pasti apa penyebab aku boleh kena sakit ni. Memang banyak punca. Tapi aku rasa yang berkaitan dengan aku mungkin ada dua je. First, mungkin sebab sekarang negara kita ni dah banyak pendatang asing. Kemungkinan besar sakit ni dorang yang bawak. And terkena kat aku mungkin masa aku naik bas or tren sekali dengan dorang. Mungkin...

Second, mungkin sebab sekarang aku bekerja kat kaunter. Agaknya nasib aku tak baik dapat customer yang datang tu pesakit TIBI. Mungkin masa aku layan dorang, orang tu terbatuk ke apa ke, dah terjangkit kat aku. Well, kalau korang nak tau. Kaunter opis aku takde cermin pemisah antara petugas kaunter dengan customer. Jarak nak bercakap dengan customer pun agak dekat. So, tak mustahil aku dapat jangkitan dari situ. (Kalau sah aku kena sakit ni sebab tugas kat kaunter, management kena ambik tindakan untuk pasang cermin pemisah la kan untuk elakkan kes yang sama berulang lagi kat staff yang lain. Yela, nak tunggu berapa banyak kes baru nak pasang? Mencegah lebih baik dari merawat.)



NOTA CIK RIMAU : Apa pun, result POSITIF or NEGATIF masih belum dapat lagi. Tunggu jela. Kak Fifi (senior kat opis) cakap, dia ada kakak ipar yang kena sakit TIBI Kelenjar ni dulu. Dia pesan, kalau Cik Rimau jaga kaunter, Cik Rimau kena pakai mask. Bukan takut Cik Rimau jangkitkan kat customer. Takut orang yang datang tu ada TIBI, jangkit kat Cik Rimau, kena DUA KALI GANDA lagi teruk nanti. Lagi susah nak baik dia cakap. Erkk.. Scary betul. Hope bukan TIBI la. Kawan Cik Rimau cakap BETTER kena TIBI sebab tempoh rawatan tak lama. Daripada kena KANSER ke sakit lain. Lagi payah nak sembuhkan. Tapi berdasarkan reaksi someone yang cuba burukkan Cik Rimau kat belakang tu, kalau boleh Cik Rimau tak nak la kena TIBI ni. Bukan apa. Belum confirm sakit pun orang tu dah cuba canangkan yang Cik Rimau ada TIBI berjangkit, ini kan pulak kalau dah confirm nanti. Entah apa citer pulak dia canangkan. Huh.

Btw, Kak Fifi cakap mungkin nanti orang yang kerja dekat-dekat dengan Cik Rimau kena buat ujian untuk check ada TIBI ke tak. Selain nak elakkan dorang kena sakit ni, check tu jugak untuk tengok ada kebarangkalian Cik Rimau dapat jangkitan dari somenone kat opis tu yang memang dah ada TIBI. Mana la tau kot ada yang sakit TIBI tapi dorang tak tau dorang ada sakit tu. Biasanya yang tu digelar Tuberculosis Pendam. 

Ok la. Satu je Cik Rimau nak pesan. Kalau perasan ada yang tak kena kat badan korang, macam ada bengkak ke ketulan ke, TOLONG jumpa doktor. Dapatkan rawatan awal. Jangan biar. Sebab ada kemungkinan ketulan / bengkak tu sebenarnya KANSER. TIBI takpe lagi. Rawatan setakat makan ubat je untuk bunuh kuman dalam badan. Kalau KANSER? Sanggup ke nak kemoterapi? Hehe. Cik Rimau nasihatkan je. Tak nak la jadi macam Cik Rimau ni. Dah teruk baru nak jumpa doktor. Salah sendiri kan.. Huhu.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...