Followers

MAKLUMAN! MAKLUMAN! MAKLUMAN!

Untuk makluman semua yang masih sudi membaca blog Cik Rimau, mulai 26 Ogos 2013 ni Cik Rimau akan mula post entri novel hasil tulisan arwah adik. Ada sesetengahnya dah siap ditulis. Ada jugak yang baru siap separuh jalan. InsyaAllah Cik Rimau akan cuba habiskan novel-novel yang tertangguh tu. (Ada sesetengah novel ditulisnya hasil idea Cik Rimau. So, maybe boleh tolong sambung.) Harap korang enjoy. Kalau ada sebarang kritikan dan komen untuk penambahbaikan amatlah dialu-alukan. :-)

01 Februari 2015

Di Sampingmu [9]

BAGAI ada panahan halilintar di saat dia mendengar pertanyaan ibunya. Orang yang lalu-lalang di saat ini langsung tidak dihiraukan. Air matanya mengalir di pipi.

“Sara.. kenapa? Diam je. Apa jawapan Sara? Sara setuju ke tak ni?” soal Puan Sri Fatimah.

“Mak.. malam nanti Sara call. Nanti Sara bagitau jawapan Sara. Assalamualaikum,” ujarnya. Panggilan diputuskan.

“Sara. Are you okay? Kau kenapa?” tanya Hannah. Hairan melihat Adelia Qaisara yang tiba-tiba menangis.

“Mak aku call,” jawabnya pendek.

“Apa yang emak kau cakap? Emak kau call, kau menangis?” celah Annur.

“Mak aku cakap.. Adam Farhan.. dia datang rumah aku malam semalam. Dia.. datang sebab nak pinang aku.”

What?!!” ketiga-tiga mereka terjerit serentak.

“Janganlah jerit kuat sangat. Aku stress ni,” tegur Adelia Qaisara. Dia menyeka air mata dengan hujung jari.

Sorry, sorry. Kitorang terkejut. Really? So, apa masalahnya?” tanya Nadhira pula.

“Ikut family aku dengan family dia, mid semester break ni kitorang bertunang. Cuti sem nanti, nak nikahkan kitorang.”

“Eh, cepatnya?” Hannah agak terkejut.

“Itulah masalahnya. Aku belajar lagi. Aku belum sedia. Aku baru je kenal dia. Terkejut aku,” ulasnya jujur.

“Kalau aku, aku terima je. Lagi bagus kahwin masa muda. Kata orang, cinta boleh dipupuk. Ataupun, buat solat sunat istikharah dengan solat hajat. Mintak Allah tunjukkan. Betul ke Adam Farhan tu jodoh kau,” Nadhira memberikan pendapat.

“Betul cakap Dhira tu. Lagi pun, kau single. Hujung minggu je, balik. Jumpa husband kau,” Hannah juga bersetuju.

“Masalahnya, by tonight aku kena bagi jawapan. Persiapan kena siapkan awal-awal,” keluh Adelia Qaisara.

“Macam nilah Sara. Apa kata kau fikir betul-betul. Katakanlah kau terima. Dalam tempoh bertunang nanti, kau buatlah solat istikharah. Harap Allah dapat tunjukkan jodoh kau. Masa tu, belum terlambat lagi. Kau fikirlah betul-betul,” ucap Annur.

Adelia Qaisara menghela nafas. Berat benar dirasakan permintaan ibunya. Dia masih muda. Biarpun ibunya berkata dia berhak membuat keputusan sendiri, masih jelas ibunya ingin bermenantukan Adam Farhan. Dia mengeluh buat ke sekian kalinya.



PULANG sahaja dari kelas, Adelia Qaisara menerima panggilan daripada Adam Farhan. Dijawabnya juga panggilan itu.

“Hmm.. Mak awak ada cakap apa-apa? Saya.. saya minta maaf. Permintaan saya mungkin menyusahkan Adelia,” ujar lelaki itu setelah salamnya bersambut.

“Ada. Kenapa? Awak tak bersalah pun. Saya okey,” balas Adelia Qaisara.

“Kalau awak tak setuju, saya tak kisah. Saya tak nak paksa Adelia untuk terima saya. Saya cuma merisik je hari tu. Tapi, kalau Adelia dah ada planning untuk masa depan, I won’t be too cruel towards you,” jelasnya lagi. Dia diserang rasa bersalah. Dari suara Adelia Qaisara saja sudah menunjukkan seolah-olah dia sedang dilanda masalah besar.

Inilah kali pertama dia mendengar ada orang memanggilnya dengan pangkal namanya. Nadanya juga berbeza. Dia nekad. Biarlah dia meluahkan apa yang terbuku di lubuk hatinya. Sepanjang hari dia asyik memikirkan soal peminangan Adam Farhan sehinggakan dia tidak mampu memberikan sepenuh perhatian ketika kuliah dijalankan.

I have something to say. Saya mungkin tak sempurna, kurang sabar, talkative, kadang-kadang saya cepat marah, saya degil.”

“Saya faham maksud Adelia. Maafkan saya. Mungkin keinginan saya untuk melamar Adelia jadi beban pada Adelia. Saya..”

“Boleh awak terima sikap saya yang macam tu? Sanggup berkongsi hidup dengan saya? Kalau awak sanggup, hantarlah rombongan tu masa saya cuti nanti,” luah Adelia Qaisara tanpa menunggu Adam Farhan habis bercakap.

“Saya setuju. Tapi, maafkan saya kalau saya tak sempurna buat awak.”

Adam Farhan terasa sebak dengan jawapan gadis itu. Terlalu gembira dengan jawapan yang diterima.

“Adelia.. Adelia terima saya?”

“Hmm..” hanya itu jawapan Adelia Qaisara. Terdengar lelaki itu mengucapkan syukur berkali-kali.

“Saya nak call Mak saya. Nak beritahu fasal ni.”

Thanks Adelia. I don’t know how to express my feeling. The only words that I can say is ‘thank you’. Thank you so much,” ucapnya sebelum memutuskan talian.

Adelia Qaisara menghempas tubuh ke katil. Air matanya mengalir lagi. Benarkah pilihannya ini? Ya Allah, hanya padaMU aku berserah.



“ALHAMDULILLAH, Abang! Qaisara baru je telefon. Katanya, dia terima pinangan keluarga Hisyam!”

“Betul ke? Alhamdulillah! Tercapai juga hasrat saya nak berbesan dengan Hisyam. Tak sabar rasanya nak terima menantu,” ujar Tan Sri Salleh, gembira.

“Imah pun. Banyaklah yang kena buat nanti. Nak buat kenduri kat rumah je.”

“Awak ada tanya dia bila nak langsung? Risau dia tak bersetuju je,” tambah Tan Sri Salleh.

“Dia kata, dia ikut je pilihan kita. Dia setujulah kahwin awal. Dia cuma takut tak dapat jaga Han elok-elok. Dia dekat Ipoh, Han pulak ada dekat sini,” jelas Puan Sri Fatimah.

“Mula-mula tak biasalah, lama-lama nanti, biasalah. Awak buatlah apa yang patut, Imah. Haa.. hantaran macam mana?” soal Tan Sri Salleh.

“Itulah. Nanti nak bincang dengan Fiza. Tak tahulah apa kata dia. Kalau Imah, Imah bagi je budak berdua tu pilih sendiri. Lagi senang,” tokoknya lagi.

Tan Sri Salleh mengangguk. Dia pula berdebar menunggu hari bahagia anaknya. Dalam hati, dia bersyukur dengan berita itu.



ADAM FARHAN tersenyum. Adelia, you’ll be happiest person on this world. I promised you. Thank you, bisiknya dalam hati. Dia terasa ingin menangis kerana terlalu gembira dengan penerimaan Adelia Qaisara. Tidak sabar rasanya bergelar suami kepada seorang gadis yang sempurna. Ya, sempurna di matanya.

Selamat tinggal kenangan. Aku bakal melangkah ke dunia baru, bersama impian baru. Seorang gadis yang tidak pernah aku kenal. Ya Allah, rahmatilah perkahwinan kami. Amin.. doanya tidak putus-putus.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...