Followers

MAKLUMAN! MAKLUMAN! MAKLUMAN!

Untuk makluman semua yang masih sudi membaca blog Cik Rimau, mulai 26 Ogos 2013 ni Cik Rimau akan mula post entri novel hasil tulisan arwah adik. Ada sesetengahnya dah siap ditulis. Ada jugak yang baru siap separuh jalan. InsyaAllah Cik Rimau akan cuba habiskan novel-novel yang tertangguh tu. (Ada sesetengah novel ditulisnya hasil idea Cik Rimau. So, maybe boleh tolong sambung.) Harap korang enjoy. Kalau ada sebarang kritikan dan komen untuk penambahbaikan amatlah dialu-alukan. :-)

27 Mei 2014

Kau Irama Di Jiwaku [11]

ADLI SYAFIQ mula dihujani dengan rasa rindu terhadap Adriana. Rindukah dia? Setiap hari, itulah rutin hariannya. Rindukan Adriana sendirian. Adakah Adriana juga rindukan dia? Adli berbaring di sofa panjang di ruang tamu rumahnya. Deringan telefon bimbitnya membuatkan dia bingkas bangun. Adriana?

“Assalamualaikum..” kedengaran suara Adriana di hujung talian.

“Waalaikumussalam,” jawab Adli.

“Kau ada kat mana tu? Tengah buat apa?” soal Adriana.

“Aku kat rumahlah. Hari ni takde rehearsal, practice. Esok malam baru ada performance. Kau nak datang?”

“Kat rumah? Bagus la tu. Kejap lagi aku nak datang rumah kau, nak jumpa mak kau. Lama dah tak berborak dengan mak kau. Ibu aku ikut sekali.”

“Oh.. mak aku ada je kat rumah ni. Datanglah. Takde siapa pun kat rumah. Ada aku, Syahmi dengan mak aku je. Abang aku dengan kakak ipar aku bawak anak diorang jalan-jalan. Bercuti kat Sabah pulak,” tutur Adli ramah.

“Kau dah makan ke?” tanya Adriana tiba-tiba.

“Makan? Dah la. Ni dah masuk pukul tiga dah,” jawab Adli ketawa.

“ Aku ada buat rainbow cake kesukaan kau. Kejap lagi aku datang, aku bawak sekali. Pesan kat mak cik, tak payah siap apa-apa. Ibu aku pun ada buat karipap. Okay la Adli! Assalamualaikum.”

Talian terus diputuskan setelah Adli menjawab salam Adriana. Kek pelangi? Adli tersenyum. 

Adriana masih ingat akan kek kesukaannya. Nampaknya Adriana tidak lupa akan dirinya. Adakah Adriana masih ingat akan kek red velvet yang juga kesukaan Adli? Adli bangun dan menuju ke dapur.

“Mak, Yana dengan ibu dia nak datang. Yana pesan, tak payah susah-susah nak hidang apa-apa. Sebab dia nak bawak kek, ibu dia pulak bawak karipap. Rasanya mak kena buat air jela kot,” sapa Adli sambil duduk di kerusi meja makan. Ibunya berada di luar rumah. Menanam anak mangga yang sudah setinggi lutut pemberian adiknya.

“Yeke? Bila diorang nak datang?” tanya Puan Halimah langsung tidak menoleh ke arah anak keduanya itu. Dia sibuk dengan pasu-pasunya.

“Kejap lagi, sampailah kot,” Adli menyuap pisang goreng ke mulut. “Mak, sambal kicap takde ke nak makan dengan pisang goreng ni?”

“Ada. Tapi Syahmi dah habiskan tadi.” Puan Halimah masuk ke dalam rumah. Sempat dia tersenyum ke arah Adli. Sarung tangan getahnya ditanggalkan da diletakkan ke meja kecil yang terdapat di tepi pintu.

Adli mengangguk, “Adli naik dulu, mak!”

Adli berlari-lari kecil menaiki anak tangga. Puan Halimah cuma menggeleng. Dia mengelap meja dan berlalu ke sinki. Diambilnya cerek elektrik dan dia mula menjerang air.



“Syahmi, kau buat apa?” Adli duduk di katilnya.

“Aku tengah buat homework, tak nampak?” jawab Syahmi kasar sambil matanya tetap terarah pada buku Matematik Tambahan.

“Kejap lagi Kak Yana kau nak datang.” Adli mencapai gitar kesayangannya, memetik tali-tali gitar itu.

Syahmi terus berhenti menulis. 

“Yeke? Aku nak mintak dia ajar Add Math la,” Syahmi berasa gembira mendegar khabar yang dibawa abangnya.

“Aku ada, kau tak nak tanya pun.”

“Kau lain sikit. Major kau medic, Kak Yana engineering. Dia mesti terror daripada kau,” gurau Syahmi.

“Mana boleh samakan tahap IQ dengan orang yang lain bidang dengan kita,” bantah Adli geram.

“Aku rasakan, kau dengan Kak Yana dah tertukar kos. Sepatutnya dia yang ambil medic, kau ambil engineering. Tak pelik ke?” Syahmi bersuara setelah tawanya reda. Dia gembira melihat Adli marah.

“Laa.. apa nak pelik? Kau tengok jela sekarang, nurse pun dah ramai lelaki. Makeup artist, lelaki jugak yang ramai. Fashion designer. Perempuan pulak, ramai yang nak jadi army, pilot, engineer. Biasalah tu. Kau dah fikir nak ambil kos apa after SPM ni?”

“Aku pun belum fikir lagi fasal tu. Tak tahulah nak ambil kos apa. Aku rasa macam nak ambil lawyer. Tapi minat medic dengan sains.”

“Kalau nak ambil lawyer, baik ambil kelas sastera dulu. Apalahhh.. ni ambil pure science pulak,” bebel Adli.

“Kalau result SPM aku awesome macam kau dulu, bolehlah aku apply medic. Sebelah kiri macam nak engineering, kanan pulak nak medic.”

“Kau buat la istikharah nanti. Suka hati engkaulah nak pilih apa. Kat rumah ni dah ada bakal doktor, ada cikgu and ada engineer. Mana-mana yang kau pilih pun, okay.”

Suara Puan Halimah yang memanggil nama mereka berdua menghentikan perbualan mereka.

“Kak Yana dah sampai kot,” ujar Syahmi. Buku Matematik Tambahannya ditutup dan dia mendahului abangnya untuk turun ke bawah. 

Adli meletakkan gitar ke atas katil. Dia ikut bangun dan mengekori langkah Syahmi. Kelihatan Adriana dan Datin Maznah sudah berada di ruang tamu. Mereka bersalaman.

“Dah lama ke mak cik sampai?” tanya Adli.

“Tak adalah lama sangat. Baru je,” Adriana pula yang menjawab bagi pihak ibunya.

“Aikkk? Sejak bila kau jadi mak cik ni?” tanya Adli.

Adriana tergelak kecil. Kalau gelak kuat-kuat nanti, habislah jatuh saham.

“Jomlah duduk luar. Makan dekat luar. Ni mak kau punya kek,” Adriana bangun. 

Adli dan Syahmi turut mengikuti langkah Adriana.

Adriana ke dapur dan memotong kek pelangi yang berbentuk empat segi itu. Syahmi terlebih dahulu menunggu di luar rumah.

“Besarnya kek!” Adli tersengih.

“Kan kau suka kek ni, mesti la aku buat lebih. Lain kali aku buat red velvet pulak,” jawab Adriana. Tangannya masih ligat memotong kek tersebut.

Nampaknya Adriana benar-benar ingat tentang kesukaan Adli. Adli tersenyum bangga.

“Adli, tolong bawak dulang air ni boleh tak? Tak cukup tanganlah,” suara Adriana membuatkan Adli tersedar.

Lekas-lekas dia membantu Adriana. Dibawanya milo sejuk yang berais itu keluar. Adriana berjalan seiringan dengan Adli. Adriana meletakkan pinggan yang berisi kek itu ke meja, dan dia berjalan menuju ke keretanya. Syahmi menuruti langkah Adriana. Adli hanya memerhati.

“Akak nak ambil apa?”

“Akak baru balik dari rumah kawan akak. Parents dia bekalkan ni semua.”

Adriana mengeluarkan dua plastik besar dari dalam boot kereta ibunya. Syahmi turut membantu Adriana. Mereka membawa beg-beg plastik itu kepada Adli.

“Ada rambutanlah!” jerit Syahmi gembira. Laju sahaja dia membuka kulit rambutan itu.

“Hanis bagi ke ni?” Adli membuka kulit manggis yang sudah masak ranum itu.

“Ha’ah. Seronok gila kampung dia. Aku sendiri yang petik ni semua tau.”

Adriana memasukkan sepotong kek ke dalam pinggan. Pinggan itu disuakan kepada Adli. Syahmi pula masih sibuk dengan rambutan dan manggis. Sepotong kek dimasukkan ke dalam mulut.

“Sedapnyaaaa!” Adli memuji kek Adriana.

Adriana tersenyum bangga.

“Aku tahu,” jawab Adriana dalam tawa.

Adli dan Syahmi mencebik serentak. Wajah kedua beradik itu membuat tawa Adriana semakin kuat.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...