Followers

MAKLUMAN! MAKLUMAN! MAKLUMAN!

Untuk makluman semua yang masih sudi membaca blog Cik Rimau, mulai 26 Ogos 2013 ni Cik Rimau akan mula post entri novel hasil tulisan arwah adik. Ada sesetengahnya dah siap ditulis. Ada jugak yang baru siap separuh jalan. InsyaAllah Cik Rimau akan cuba habiskan novel-novel yang tertangguh tu. (Ada sesetengah novel ditulisnya hasil idea Cik Rimau. So, maybe boleh tolong sambung.) Harap korang enjoy. Kalau ada sebarang kritikan dan komen untuk penambahbaikan amatlah dialu-alukan. :-)

06 Ogos 2012

Sampah Jatuh Dari Langit

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua yang masih sudi singgah blog Cik Rimau nie.. :p


Tajuk tu bukan nak buat suspens yer. Takde kena mengena jugak dengan cerita alam ghaib or yang sama waktu dengannya. Hehe. Ini realiti dalam hidup kita masa kini. Ini benda yang betul-betul terjadi. Bukan kat kawasan perumahan aku jer, malahan kebanyakan kawasan rumah tinggi (flat / apartment) mesti pernah alami kejadian sampah terbang or jatuh dari langit. Betul tak? Setuju jela.. Hahaha.. Kalau kawasan yang korang duduk terpelihara daripada kejadian macam ni, bagus la. Terjamin keselamatan korang. :p


Sebelum aku bebel lebih panjang, biar aku story sikit apa penyebab aku nak cakap pasal sampah secara tetiba ni kan. Buang tabiat ke apa ni? Huhu. Aku tak buang tabiat okeh. Hahaha. Actually, kejadian sampah terbang or jatuh dari langit ni jadi depan mata aku pagi tadi. Masa tu aku on the way ke tempat tunggu bas. Macam biasa la, aku akan turun dalam pukul 6.30 pagi. So, agak gelap jugak la masa tu.


Masa tengah jalan tu, aku terpandang la salah sorang jiran yang tinggal satu blok dengan aku kat tempat parking kereta. Kebetulan, masa aku pandang jiran tu, aku terdengar macam ada benda jatuh dari tempat tinggi. Agak kuat jugak. Aku buat tak peduli je masa tu and teruskan berjalan. Then aku dengar jiran aku tu menjerit. Lebih kurang macam ni la ayat dia;


"Astaghfirullah.. Woiiii!!! Buang apa ni woiii??? Sape punya kerja ni ha??? B*ngang betul la! "


Lepas dengar brother tu mengeluarkan separuh daripada kuasa makiannya, maka faham la aku apa yang dah jadi. Rupa-rupanya ada orang buang sampah atas kereta dia. Memang patut dapat maki la pun manusia durjana yang melakukan perkara tak semenggah tu. Kalau aku pun, mau keluar macam-macam ayat power dari mulut aku. Confirm lagi power and berbisa dari brother tu. Silap-silap hari bulan, mau aku jejak balik sape yang buang sampah tu. Haha.


Ok. Tinggalkan dulu kenangan "manis" aku tu. Tujuan aku cerita pasal ni adalah untuk menyatakan rasa ketidakpuasan hati aku terhadap individu-individu yang melakukan perkara ni. Di mana letaknya kewarasan fikiran dorang ni? Dorang tak terfikir ke kemungkinan masa dorang humban sampah ke bawah, terkena kat orang yang tengah jalan kat bawah blok. Kan dah boleh menimbulkan pergaduhan dengan jiran setempat. Kalau kena kereta or motor takpe lagi. Barang yang rosak boleh diganti. Tapi kalau sampai melibatkan kehilangan nyawa? Macam mana nak ganti?


Aku terfikir jugak, susah sangat ke nak bawah sampah tu turun ke bawah? Lif ada kot. Setiap blok ada dua. Setakat ni, takde pulak aku dengar rungutan lif tak cukup. So, apa masalahnya? Tak larat? Sampah berat sangat? Hello... Aku tengok ada je pakcik or makcik yang dah agak berusia yang bawak sampah turun sendiri. Kalau ada pun yang dah tak larat nak angkat sendiri, dorang guna troli. Ada je kan jalan penyelesaiannya. Pokok pangkal terpulang pada hati. Nak atau tak je.


Aku sendiri pun, ada masanya agak malas jugak nak pergi buang sampah kat bawah rumah. Tapi takde la sampai tergamak nak humban je dari tingkat atas ni. Bahaya ok. Sebelum ni, aku perhatikan ada jugak usaha daripada pihak pengurusan kawasan perumahan aku ni untuk elakkan kejadian sampah yang dihumban dari tingkat atas rumah mencederakan orang lain or merosakkan harta benda awam dengan memasang atap di setiap koridor blok. Ok la kan dapat elakkan kecederaan or kerosakan. Tapi dari segi kesedaran sivik tu, masih takde usaha yang dilakukan setakat ni.


Aku pun tak tau la sampai bila keadaan macam ni akan berlanjutan. Risau kalau-kalau satu hari nanti melibatkan nyawa. Jangan pulak bila dah sampai ke tahap tu, baru nak ambik tindakan. Orang cakap, mencegah itu adalah lebih baik daripada merawat. So, apa kata kalau kita mulakan tindakan untuk merawat masalah ni sebelum ianya menjadi  lebih teruk dan akhirnya memerlukan proses rawatan pulak. Kan makin banyak proses tu? Huhu. Tertanya-tanya jugak ni. Kenapa tak dikenakan denda je kat individu yang buat benda tak bermoral tu? Kasi denda yang agak tinggi nilainya. Biar rasa takut nak buat. Itu pun kalau ada rasa takut la. Buatnya jenis tak makan saman, ambik la apa tindakan sekalipun. Takkan mungkin berubah perangainya. Hurrrrmmm..



Nota Cik Rimau : Tengok berita tadi. Rata-rata menyanjung semangat juang yang ditunjukkan oleh DLCW dalam perlawanan akhir badminton semalam. Baguslah sebab masih ramai yang menghargai usaha beliau walaupun kalah dengan Lin Dan. Kalah bermaruah okeh! Hehe. Apa pun, sekali lagi tahniah daripada Cik Rimau. Cik Rimau akan sentiasa support DLCW. And tahniah jugak kerana bakal menamatkan zaman bujang tak lama lagi. :p

3 ulasan:

aNiss :):) berkata...

kalau sampah tuu isi kulit durian tak ke jahanam kalau kena kereta bro tuu tadi. haha. nasib baik tak kena dekat cik rimau :DD

kay_are berkata...

jawapan untuk bende2 camni senang je.. malas.. patut potong je kaki orang2 yang wat camtu.. dah diberi kaki, jalan jap buang sampah pun malas -__-

Cik Rimau berkata...

aniss : haha.. kne cik rimau, alamt pindah ke kubur ar manusia durjana tu... hahaha


kr : hehe.. klu bole da lama buat da.. huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...